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zur wanne

IN DER KUBATUR DES KABINETTS -der Kunstsalon im Fluc zeigt:

Mittwoch, 14. März

Bottoms Up!

Die Ausstellung besteht aus einer Reihe von Exponaten, die konsumierbar sind: Es geht um Getränke. Im speziellen Fall geht es um eine Reihe von besonderen Getränken, die von Künstlern konzipiert bzw. appropriiert wurden. Das zentrale Vermittlungsmedium ist eine Getränkekarte, in der sie beschrieben werden. In ihr sind die Bestandteile der jeweiligen Getränke aufgelistet, darüber hinaus werden die Flüssigkeiten geschichtlich und kulturell kontextualisiert, ihr Herstellungsprozess thematisiert oder auch die Rituale ihrer Einnahme reflektiert.
Beim gemeinschaftlichen Trinken werden soziale Bindungen geknüpft, es wird kommuniziert und interagiert. Die Wahl der Getränke definiert dabei auch die Beziehung der Partizipierenden untereinander, während damit verbundene Rituale Strukturen für die Art des Zusammenseins vorgeben. Was ansonsten die Kommunikation begleitet, wird in der partizipativen Ausstellung selbst zum inhaltlichen Kern, während es ganz in der Tradition der Relational Aesthetics ein Conversation Piece zu einer Sozialen Skulptur macht und umgekehrt.

Mit Werken von
Clegg & Guttmann, Julian Göthe, Christina Gruber & Clemens Schneider, Michele di Menna, Fernando Mesquita, Michael Part, Lucia Elena Průša und Marina Sula

kuratiert von Severin Dünser & Olympia Tzortzi


Transcultural Emancipation
mit

Andrea Palašti (Serbien)
Paloma Tendero (Spanien)

Billboardprojekt in Kooperation mit BKA und Kulturkontakt Austria
kuratiert von Ursula Maria Probst

Im Rahmen einer von Ursula Maria Probst kuratierten Kooperation mit dem Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria werden die an den Außenflächen installierten Billboard-Wände des Projektraumes Fluc bespielt. Einer politischen Praxis von Kunst im Stadtraum folgend, wird damit den internationalen Kunstschaffenden Andrea Palašti und Paloma Tendero, die sich für drei Monate als Artists in Residence von KulturKontakt Austria und Bundeskanzleramt in Wien aufhalten, eine Interventionsfläche im öffentlichen Raum geboten.

Worin bestehen emanzipatorische Prozesse zur Befreiung von gesellschaftlichen Normen, von medienpolitisch und neoliberalistisch einschlägig konstruierten Weltanschauungen heute? Bei den anlässlich von “Transcultural Emancipation” realisierten Projekten ist die Auseinandersetzung mit der transkulturellen Situation am Wiener Praterstern ebenso wichtig wie die Hinterfragung dessen, wie künstlerische Arbeit in eine gesellschaftspolitische Dimension überführt werden kann.

Andrea Palašti, Tiergarten, 2018, 7-teilige Billboardinstallation

As the dictionary defines, the word ‘zoo’ (noun) relates to: 1. an establishment which maintains a collection of wild animals, typically in a park or gardens, for study, conservation, or display to the public; 2. a situation characterized by confusion and disorder.

Through history, zoo´s transformed the way we see animals and ourselves. Emerging as an emblem of a colonial power, zoo´s have been always inspired critical debates.
Playing with the dualism of the word `zoo´, the photographic installation shows one part of the `´Primates´´ picture archive, which was photographed in the Schonbrunn Zoo on the request of a former Zoo director Otto Antonius (1925-1945). Installing the great ape portraits at the Praterstern railway station have the intention to re-interprete the context of the Praterstern as a site of control and transgression, but also to question the idea of identity - our ambiguous relationship with animals, and also with fellow humans. In context with the `´Problemzone Pratersten´´ where the `looking relations´ are very much determined by social structures, national identity, power hierarchies and politics it is important to reflect: who is looking and who is the observed one? It opens up a question of the cross-cultural misunderstanding we are facing today. It underlines the idea of ”The Human Zoo” described by Desmond Morris (1969), who proposed that the unnatural behavior of animals in zoos could help us understand, accept, and overcome the stresses involved in living in consumer societies. Because, `all sites of enforced marginalization - ghettos, shanty towns, prisons, madhouses, concentration camps - have something in common with zoos.’ (John Berger, `Why Look at animals´, in About Looking, 1980).

Andrea Palašti is a visual artist based in Novi Sad, Serbia. She works across artistic and curatorial boundaries that experiments with archives, methodologies and contextual aspects of art, concentrating on issues of cultural geography, history and the everyday life. She holds a master´s degree in Photography from the Academy of Art in Novi Sad, and a PhD in Art and Media Theory from the University of Arts in Belgrade. Since 2006 she has been exhibiting widely and working together with other artists, artistic collectives and initiatives. Currently, she works as a lecturer at the Department for New media at the Academy of Art in Novi Sad.

externer link www.andreapalasti.com

Paloma Tendero, Célula Madre, 2016, 3-teilige Billboardinstallation

My work explores the physical and psychological relationships that spring from inherited determinism. Through photography and sculpture I analysed the body beyond its physical structure; understanding how our genetic and biological characteristics.
Our bodies are containers which house our anatomy, alongside the stored memories of who we are and where we came from. Their forms betray a sculptural expression of each individual´s inheritance. While we attempt to craft ourselves into unique beings, separated from familial features and traits, our genetic and biological characteristics remain outside of our control, sewn inside us at the very moment of conception.

Paloma Tendero is a visual artist, born in Spain. She holds a Master´s in Photography at London College of Communication, London. Previous to that, she graduated with BA Fine Arts at Complutense University, Madrid. Since 2010, she has been exhibiting and collaborating with different artists and projects for example PKD Studies, Free Space Project, London, 房间里的__in the Room, V Art Center, Shanghai or Desiderata Exquisita- Academia de las Bellas Artes, L´ Aquila, Italy and participating in health and wellbeing through the arts programmes. In 2017, she finished an artist residency at Kenthis Town Health Centre, London. Currently she is Artist in Residence at KulturKontakt in Vienna, Austria.

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