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IN DER KUBATUR DES KABINETTS / TRANSCULTURAL EMANCIPATION

Mittwoch, 15. Mai

IN DER KUBATUR DES KABINETTS der Kunstsalon zeigt:
Performatorium #010 - Intensivworkshop und Performanceabend

mit
Performatorium,Schwarmgeflüster (Performance im öffentlichen Raum)
Magdalena Fischer/Sophie Utikal,grazing hurdles / magic practice (Videoperformance)
Binta Diallo/Michel Strümpf, 16mm_3 (16mm Performance)
New Dirge (Sound-Schwarm-Improvisation)
Michel Strümpf (DJ-Line)

externer link www.kunstraum.net
externer link www.fluc.at
externer link www.facebook.com/PerformatoriumVienna
externer link www.instagram.com/performatorium_vienna
externer link www.performatorium.wordpress.com

Reminder: Anmeldung Intensivworkshop (Kunstraum Niederoesterreich)
Mo, 13./Di, 14.05.2019, 15-19 Uhr
Kunstraum Niederoesterreich, Herrengasse 13, 1010 Wien
Anmeldung nur noch bis So, 05.05.2019! hier:

externer link

Das Performatorium findet im Mai zum zehnten Mal statt. Zum Jubiläum gibt es ein Kooperationsprojekt mit dem Kunstraum Niederoesterreich und In der Kubatur des Kabinetts - Kunstsalon im fluc.

Nach dem zweitägigen Workshop findet das Performatorium #010 in einem Performanceabendim fluc seinen Abschluß. Dazu sind alle herzlich eingeladen!

Die Figur des ‘Schwarms’ dient uns als Ausgangspunkt für die Versammlung künstlerischer Positionen, die eine aufmerksame, fürsorgliche und widerständige künstlerische Praxis verfolgen. Aus einer gesellschaftspolitischen, kritischen Perspektive stellt sich die Frage nach dem Schwarm als einem möglichen gesellschaftlichen Gegenmodell, als einer utopischen Figur. Die teilnehmenden KünstlerIinnen verhandeln eine achtsame, kollaborative Praxis nicht nur in der eigenen Herangehensweise sondern auch auf inhaltlicher Ebene. Der Schwarm wird zum zentralen Element in der Performance des Performatoriums im öffentlichen Raum. Magdalena Fischer und Sophie Utikal stellen in ihrem Video die Frage wie das permanente Finden von Kompromissen uns formt. Die Möglichkeit des Scheiterns und (Weiter-) Übens wird der Selbstoptimierungs- und Selbstdisziplinierungslogik einer neoliberalen Gesellschaft gegenüber gestellt. Binta Diallos 16mm Performance wird live verwoben mit Michel Strümpfs Sound und bearbeitet die `Denkwürdigkeit´ von Bäumen in ihrem Lebenskreislauf. Das behutsame visuelle Erforschen unbekannter Orte mit und durch die analoge Kamera spiegelt sich im Ineinandergreifen von Ton und Bild und damit in der Form des Zusammenarbeitens. Daniel Lercher und David Knauer (New Dirge) loten in ihrer akustischen Improvisation die eigenen klanglichen Positionen aus, setzen sich in Beziehung und entwickeln eine Form der auditiven Kommunikation.

Mit Unterstützung von BKA und MA7


TRANSCULTURAL EMANCIPATION
Außeninstallationen der Artists in Residence von Bundeskanzleramt und KulturKontakt Austria

mit
Alaa Abu Asad │Palästina
Admire Kamudzengerere │Simbabwe
Rizki Lazuardi │ Indonesien

Kuratiert von Ursula Maria Probst

Einer politischen Praxis von Kunst im Stadtraum folgend, wird damit im Austausch und in Zusammenarbeit mit internationalen Künstlerinnen und Künstlern, die sich als Artists in Residence für drei Monate in Wien aufhalten, eine Präsentations- und Interventionsfläche im urbanen, öffentlichen Raum geboten. Das Projekt “Transcultural Emancipation” ist Teil dieser 2013 gestarteten und fortlaufenden Initiative.

Worin bestehen heute emanzipatorische Prozesse, Aktionen zur Befreiung von gesellschaftlichen Normen und medienpolitisch forcierten, einschlägigen Weltanschauungen? Wie können in der Diskussion darüber neue Territorien besetzt werden, um in diesem Zusammenhang stehende transkulturelle Positionen zu thematisieren? Welche Fähigkeiten, sozialen Beziehungen, individuelle Lebensperspektiven spielen hier in der Ausbildung einer differenzierten Sichtweise hinein? Welche Möglichkeiten bietet das Verflechtungsmodell der Transkulturalität gegenüber jenem der Interkulturalität in der Auseinandersetzung mit kulturellen Differenzen und wie wird künstlerisch damit umgegangen?

Die Auseinandersetzung mit Mechanismen und Strukturen transkultureller Emanzipation im künstlerischen Feld gestaltet sich je nach Kontext und kultureller Rezeptionsästhetik unter verschiedenen Vorzeichen und ist folglich einem ständigen Prozess der Veränderung unterworfen. Bei den im Rahmen von “Transcultural Emancipation” realisierten Projekten ist die Auseinandersetzung mit der transkulturellen Situation am Wiener Praterstern ebenso immanenter Bestandteil wie die Hinterfragung dessen, wie künstlerische Arbeit in eine politisch gesellschaftliche Dimension überführt werden kann. Die Billboards bilden nicht bloß eine Schau- und Projektionsfläche, sondern sollen zur Kommunikation anregen, uns interessiert die Reaktion der Passanten/innen, die Hinterfragung jener Konstellationen, einer in Veränderung begriffenen gesellschaftspolitischen Situation.

Alaa Abu Asad, Untitled, from the series “How long is this state gonna last?”, Vienna, 2019, Billboard
The work looks at subversive sleep as a political act-a change, but also as an oneiric generator of pleasure. It also tries to understand how does this subversion operates in relation to a specific place, time, society, class, gender, and aesthetics. The word state which appears in the subtitle-like text in yellow, plays a major role in the work; as the latter questions its [state] ambiguity: What does a state mean? And what kind of state is meant here, especially when juxtaposed with an image of a sleeping body and a trace of a round mirror?

Alaa Abu Asad (b. 1989) lives and works between the Netherlands and Palestine. He received a BFA from the Department of Photography at Bezalel Academy of Arts and Design in Jerusalem, and MA from the Dutch Art Institute (DAI) in the Netherlands. Alaa´s work is focused on the image and its various uses and readings. He has worked as an assistant curator for the UNRWA audiovisual archive exhibition The Long Journey in Jerusalem, and for for the Palestinian Museum. His work has also featured in Alfilm - Arab Film Festival Berlin; 5th Cairo Video Festival - Video Art & Experimental Films, Medrar, Cairo;/Si:n/ Festival, Ramallah;All the Other Lovers, 98 Weeks/Project Space, Beirut; GAP-Global Art Programme Waiting for Expo 2015, Artegiovane Milano, Young Artist of the Year Award (YAYA 2018), A.M. Qattan Foundation, Ramallah; and others.

Rizki Lazuardi, Extra, 2019, Billboard
Extra is my fascination with the existence of Tabloid, that is still heavily circulated in the public space of Vienna, in the age of information. Tabloid has been long known as the agent of sensationalism and strongly associated with the unbalanced fact. I playfully borrow its verbal and visual delivery to mock the xenophobic idea in the dawn of the new wave of populism.

Rizki Lazuardi is an Indonesian visual artist works extensively with the subject of obscure information. He studies film and time-based media in HFBK University of Fine Arts Hamburg, Germany. In 2009 he was selected to take part in Berlinale Talent Campus for Visual Arts. His works and programs are parts of exhibitions and festivals, e.g. IFFR Rotterdam, Yamagata Triennale, OK Video Jakarta, Image Forum Tokyo, EMAF Osnabrück, and many more.


Admire Kamudzengerere, Free up your mind, 2019, Billboard
Admire Kamudzengerere, Seeing beyond the eyes, 2019, Billboard

I have always been fascinated with the mirror, When you look into the mirror what do you see. A selfie or a portrait picture of self. Is it really the self that you see. The most important magic substances are encapsulated behind a mirror. Mirrors like clay or the orifices of certain seashells, are related to the world of the ancestors, a virtual world beneath the water’s surface and the opposite of the world of the living. From childhood, fertility to old age like death. This transformation of seeing the lines of time develop on the other side as reflected. Slowly with time all the marks, traces and scars begin to take hold of whats on the mirror. How we as humans are fascinated with the outlook, that which is quite dear and immediate like presence. The other human on the other side has a face, has a life. Each day the identity continues to shifts in drips and drabs of slow parallel world. Like a border between spirits, this middle world between the perceiver and the perceived has a soul. This world beyond the clothing of this earthly space. How me and my masks that i keep taking from and losing to the mirror. How many masks can we wear in between a frown and a smile . The embodiment, possession and trance has a mask, like a dream space in periphery ungrassped and untouched. Some masks are scary, others are funny yet when others are seductive. What i do not understand is the choice of putting up a certain mask. Is it that the mask already exists inside us and only the right tool can invoke that unkowns that perfectly befit what we chose to wear.

Admire Kamudzengerere was born in Harare, Zimbabwe in 1981, where he lives and works. Kamudzengerere was awarded a diploma in Fine Arts in 2003 by the National Gallery School of Visual Arts and Design in Harare. He works in performance, video, installation and painting, as well as various printmaking techniques including monotype, silkscreen and lithography, and uses his expressive, experimental practice to capture themes of psychological and political struggle, both the personal histories of family and the parallel narratives of society and nation. Kamudzengerere has exhibited his work across the globe and was selected as part of the Zimbabwean Pavilion at the 57th Venice Biennale(2017) under the theme `Deconstructing Boundaries: Exploring Ideas of Belonging.´ In 2018 he was selected for the `DakÁrt Biennale, curated by Simon Njani. Kamudzengerere won the Miart Premio on Demand Prize, bequeathed by Snaporazverein.

21.00
eintritt frei




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